Co se starými mašinkami – 3.díl

Obsah seriálu:

1. díl, Dědictví minulosti

2. díl, Lokomotivy

3. díl, Vagóny

4. díl, Koleje a ostatní příslušenství

Vagóny

S vagóny nebývají takové problémy. Pokud jsou v dobrém stavu, lze je mnohdy použít přímo bez úprav. Nejjednodušší renovace spočívá ve výměně dvojkolí a v kontrole a seřízení, případně úpravě spřáhla.

Dvojkolí na starších vozidlech bývají buď z plastu, v pozdější době se již používala kovová. Jejich povrch je však hrbolatý a dvojkolí „hází“. Jízda je neklidná, vagónek se kolíbá a má malý dojezd, v důsledku čehož může snáze dojít k vykolejení. Stačí vyměnit dvojkolí za nová, kvalitní, která jsou na trhu běžně k dostání. Při výměně je však třeba dbát na to, aby nová dvojkolí měla stejné rozměry, a to nejen průměr, ale i délku hřídelky. Rovněž je třeba rozlišovat, zda se jedná o jednostranně či oboustranně izolovaná dvojkolí. Pokud jsou jednostranně izolovaná dvojkolí uložena v elektricky vodivých ložiskách (například u rychlíkových vozů s osvětlením), izolace dvojkolí musí být v rámci jednoho podvozku na jedné straně, jinak dojde ke zkratu.

Vlevo – vagón bez kinematiky, vpravo – vagón s kinematikou

Zvláštní opatrnosti je třeba dbát u dvounápravových vozů Piko. Jejich kovová spřáhla jsou totiž vodivě spojena přes kovové závaží uvnitř vozu s rozsochami dvojkolí. Pokud se modely vybaví jednostranně izolovanými dvojkolími, je jedna kolejnice vodivě spojena se spřáhly. Spojíte-li dva takovéto vagóny, přičemž jeden bude mít na spřáhlech potenciál jedné kolejnice a druhý potenciál kolejnice druhé, dojde ke zkratu. Řešením je buď použití oboustranně izolovaných dvojkolí, nebo je nutno zabezpečit, aby všechny vagóny soupravy byly orientovány jedním směrem, tedy aby izolace jejich dvojkolí byla na jedné zvolené straně.

Spřáhla lze buď zachovat – potom je nutno vyřešit spojení s nově dokupovanými vozidly. Druhá možnost je rekonstrukcespřáhel, spočívající v jejich demontáži a náhradě mechanismem spřáhla, který se nazývá kinematika krátkého spřáhla, zkráceně „kinematika“. Kinematika umožňuje provoz modelů „nárazník na nárazník“, což lépe odpovídá skutečnosti. Druhá výhoda kinematiky je, že obsahuje tzv. šachtu, což je rozměrově standardizované rozhraní, do kterého lze namontovat hlavu spřáhla libovolného systému. Model lze tak jednoduchou výměnou hlav spřáhla přizpůsobit povozu s libovolným systémem spřáhel. V případě potřeby se obraťte na naši plzeňskou provozovnu.

Vladimír Švígler