Údržba kolejí a vozidel
Provoz na modelovém kolejišti neskýtá jen zábavu a zážitky z ježdění. I když chráníte své kolejiště sebelépe proti prachu a nečistotám, po určité době, která je přímo úměrná průběžné údržbě v podobě zabránění dosedání prachu na koleje a jeho vysávání, dojde k tomu, že prach spolu s mastnotou, která z hnacích vozidel uniká, vytvoří na povrchu kolejnic a dvojkolích vozidel nános. Ten poměrně dobře začne zabraňovat přenosu elektrického proudu do vozidel. To má pak za následek zastavování vozidel a přerušování všech funkcí, závislých na odběru proudu, jako je vypadávání zvuku, poblikávání světel a vnitřního osvětlení a podobně. Provozovatel modelového kolejiště má tak za úkol udržet v čistotě jednak koleje a jednak dvojkolí vozidel.
Čištění kolejí
Koleje můžeme čistit v podstatě dvěma základními způsoby a to buď ručně nebo „strojově“.
Ruční čistění je pracnější, zato však důkladnější. Již značně znečištěné koleje je možno vyčistit prakticky jen ručně. Zajímavou a velmi levnou pomůcku pro čistění najdete v nabídce firmy Proses. Pod katalogovým číslem PTC-001 lze objednat čistič kolejí, který tvoří plastový držák s rukojetí, do kterého je uchycen čistící polštářek.
Další jednoduchou pomůckou pro mechanické odstranění nečistot z kolejí je čistící guma. Ta je vyrobena z měkkého materiálu, který obsahuje částečky brusiva. Čistící guma se přiloží shora na kolej a ručně se čistí horní strana kolejnic. Výhodou je nízká cena a snadná regulace přítlaku gumy na kolejnici (odpovídá tlaku ruky). V nabídce firmy Woodland Scenics lze nalézt pod katalogovým číslem TT4575 oboustrannou čistící gumu.
Je tvořena ze dvou materiálů: Tmavá strana je určena pro odstranění hrubých nečistot jako je například lepidlo nebo zbytky barev a bílá strana pro běžnou pravidelnou údržbu. Určitou nevýhodou je, že nabroušený materiál napadá mezi kolejnice a to, že čistící guma neodstraní mastnotu. Pokud zůstanou koleje mastné, snadno se na nich zachycuje prach a opětovně dochází k vytvoření nežádoucí izolační vrstvy. Po použití čistící gumy by se měly koleje odmastit. Kdo s hadříkem na prstu, namočeném v lihu nebo technickém benzínu přejížděl hlavy kolejnic na rozsáhlém kolejišti, jistě potvrdí, že to není moc velká zábava. Proto Proses nabízí ve velikosti H0 pod katalogovým číslem PTC-003 čistič kolejí Wet & Dry.
Jedná se o držák čistícího polštářku, který je ohebným kloubem spojen s rukojetí. Díky tomuto spojení je zajištěno, že se s čističem dostanete i do problémových míst kolejiště. Jak anglická část v názvu napovídá, do držáku je možno uchytit jednak čistící polštářky pro suché čištění, které jsou z obdobného materiálu jako čistící guma a nebo filcové čistící polštářky, které lze napustit čistící kapalinou (lihem, technickým benzínem nebo isopropylalkoholem). Ty pak odstraňují mastnotu z kolejí. Snad nejvíce komplexní sadu pro ruční čistění kolejí najdete v nabídce firmy Woodland Scenics. V jejich nabídce lze najít Sadu pro čištění kolejí Rail Tracker (katalogové číslo TT4550).
Jejím základem je držák čistících polštářků. Vzhledem k tomu, že se jedná o opravdu univerzální nástroj pro rozchody N, TT, H0 a 0 (3-kolejnicový), do držáku se upevňují hned dva obdélníkové čistící polštářky. Jejich natočení určuje, pro jakou modelovou velikost se čistič použije. Čistič je možno posunovat po kolejích buď přímo rukou nebo se do něj snadno zacvakne rukojeť o délce asi 30 cm. Ta je s čističem spojena ohebným kloubem, takže je možno čistič protáhnout i pod mosty, do tunelů, prostě všude tam, kam se s rukou nedostaneme. Sada obsahuje hned 4 druhy čistících polštářků: Světle šedý je určen pro běžnou údržbu suchou cestou, tmavě šedý je určen pro odstranění hrubých nečistot suchou cestou, hnědý filcový je určen pro odstranění mastnoty a olejů mokrou cestou a bílý filcový je určen pro vysušení a finální očištění před provozem. V sadě je navíc obsažena i lahvička s čistícím roztokem. Všechny polštářky i čistící roztok k této sadě lze doobjednat u vašeho dodavatele sortimentu Woodland Scenics.
Strojní čištění je jistě zábavnější než ruční. Je nutno ale mít na paměti, že tento způsob čištění kolejí je účinný jen pokud se provádí pravidelně a zejména preventivně. Dále je potřeba mít na paměti, že aby byly všechny koleje na kolejišti stejnoměrně vyčištěné, je třeba s čistícím vozidlem rovnoměrně pojíždět všechny koleje včetně kusých. Pokud tomu tak není, ručnímu čištění se stejně nevyhneme…. Velmi jednoduchou a levnou pomůckou v nabídce Woodland Scenics je Odstraňovač prachu (kat. číslo TT4571 pro velikost H0 a TT4570 pro velikost N).
Obdobný výrobek najdete v nabídce firmy Noch, která nabízí tento čistič pro velikosti H0 (kat.č. 60157), TT (kat.č. 60159) a N (kat.č. 60158). Ve všech případech se jedná o destičku, pokrytou umělým filcem, která se upevní na nápravu vagónu. Při jízdě vagónu se do filcu zachytává prach a drobné nečistoty.
Mnohem vyššího čistícího účinku se však dosáhne při použití novinky roku 2020 od firmy PROSES. Tou je Čistící vůz ve velikosti H0 (kat.číslo PTC-004).
Jedná se o perfektní, efektivní a snadno použitelný čistič tratí s funkcí mokrého a suchého čištění. Může být tažen nebo tlačen lokomotivou. Součástí balení je jednoduché univerzální spřáhlo, ale díky tomu, že je vůz vybaven šachtou spřáhla dle NEM, je možno použít jakékoliv spřáhlo do šachty. U čističe jsou přibaleny jemné a velmi jemné brusné destičky a plstěné čistící polštářky pro mokré čištění. Díky kruhovému tvaru je lze postupně otáčet a zafixovat v úhlu po 30 stupních, což umožňuje použití nevyužité čistící plochy. K čistícímu vozu jsou přibaleny 2 kulaté nádobky, na jejichž dolní stranu dna je možno připevnit buď brusné destičky pro suché čištění nebo čistící plsti pro mokré čištění. Ty se lepí oboustrannou lepící páskou. Při mokrém čištění se nádobka naplní alkoholovým čistícím roztokem ze stříkačky, která je rovněž součástí dodávky. Pro případ intenzivnějšího čištění je přibaleno doplňkové závaží 2x80g.
Čištění vozidel
Stejně tak jako na kolejnice, se nečistoty a mastnota přichytávají i na kolečka hnacích vozidel. Proto by měla být kolečka pravidelně čištěna. Nejjednodušší způsob je otočit vozidlo vzhůru kolečky, přivedením napájecího napětí na vhodné místo roztočit hnací kolečka a ta očistit měkkým materiálem, namočeným do čistícího roztoku, případně při vyšším znečištění přiložením kousku čistící gumy. Při tomto způsobu čištění však často vyvstává problém, jak zafixovat vozidlo v obrácené poloze, aniž bychom přitom nepoškodili na střeše elektrické vedení, pantografy, píšťaly a další drobné detaily. Zde nabízí zdatného pomocníka firma Proses – Polohovací stojan pro údržbu vozidel (katalogové číslo PLB-902).
Pomocí speciálních držáků s unikátními čelistmi s ochranou z měkké gumy se do stojanu upevní model libovolné délky. Díky hřídeli, který propojuje obě části stojanu a ozubeným převodům lze model jednoduše plynule polohovat a získat tak pohodlný přístup kamkoliv a mít přitom volné ruce. Jednodušší variantu tohoto stojanu najdete v nabídce Prosesu pod názvem Servisní stanice pro lokomotivy N, H0, 00 a 0 (katalogové číslo PLB-901).
Jedná se o dvě sady speciálních držáků s ochranou z měkké gumy, které se křídlovými matkami přišroubují k základní desce a pomocí kterých se model upevní buď kolmo k desce nebo pod úlem 45°. Každá sada držáků slouží pro jeden způsob uchycení.
Nejčastějším servisním zákrokem na vozidlech je čištění dvojkolí. Za tím účelem jsou v nabídce firmy Proses Čistící stojany.
ve velikostech H0, 0 a G. Lze zakoupit více provedení, přičemž každé se skládá z určitého počtu podstavců s válečkovými ložisky a podstavců s čistícím filcem o různé délce. Podstavce se umístí na rovnou kolej příslušné modelové velikosti. Kombinace podstavců s válečkovými ložisky a podstavců s čistícím filcem je dána uspořádáním náprav čištěného modelu. Podstavce s filcem se umístí pod poháněná dvojkolí, která je třeba čistit a podstavce s válečkovými ložisky se umístí pod ostatní dvojkolí. Podstavce s válečkovými ložisky jsou konstruovány tak, že zároveň přivádějí trakční proud do modelu. Kolej s nainstalovanými podstavci a modelem na nich se připojí na napájecí napětí (je jedno, zda analogové nebo digitální) a model se „rozjede“. Uvozovky jsou na místě, neboť model se nepohybuje, ale otáčí poháněnými dvojkolími, položenými na podstavcích s filcem a ta se tím čistí.
Pro čištění jak hnacích, tak i nepoháněných vozidel ve velikostech H0 a N lze z nabídky firmy Woodland Scenics použít Čistič kol lokomotiv Roto Wheel Cleaner (katalogové číslo TT4561 pro H0 a TT4560 pro velikost N).
Čistič je zkonstruován tak, že čištěné vozidlo dvojí váhou zatlačí svými okolky střední část čističe mezi kolejnicemi směrem dolů a kolečka dosednou plochou odvalování do bílých čistících proužků. Střední část čističe tlačí díky pružnému usazení zdola na okolky a tím je zajištěn přenos proudu do koleček a dále do pohonu modelu. Čistič se pomocí napájecího kabelu s krokosvorkami připojí na zdroj napájení a přívodem trakčního proudu se model uvede do pohybu. Je třeba ho rozjet nejprve pomalu, neboť popojede k jednomu z konců čističe a nárazníky se opře o příslušnou zarážku. Jakmile se model opře, je možno přidat napájecí napětí a zvýšit tak rychlost otáčení dvojkolí. Kolečka se šoupou o čistící proužky a tím se čistí. V případě většího znečištění je možno na model mírně zatlačit rukou. Znečištěné čistící proužky se jednoduše otočí, případně pokud jsou již značně špinavé z obou stran, lze je objednat jako příslušenství k čističi (katalogové číslo TT4562). Vagóny se čistí ručním pojížděním po čistících proužcích čističe. Ve velikosti H0 lze čistit lokomotivy do délky 30,5 cm a vagóny do 26 cm. Ve velikosti N pak lokomotivy do 16 cm a vagóny do 13 cm.
Péče o kolejový svršek a modelová vozidla se určitě vyplatí. Výše popsané pomůcky nepředstavují jedinou alternativu, jak čistit koleje a vozidla. Na trhu je celá řada obdobných produktů. Tímto článkem jsme se chtěli ale hlavně zaměřit na vyzkoušené, fungující a cenově dostupné možnosti. Šťastnou a hlavně plynulou jízdu!