Moderní stavba modelové krajiny – 8.tip

Překlad publikace MODELL LANDSCHAFTSBAU HEUTE vydané firmou Noch.

Rozeklaná modelová krajina klade staviteli mnohé překážky: opěrné zdi musí zachytit strmé skály, jinde vede horou tunel. Dobře naplánované a dobře vnořené tunely do skalních masívů, dodávají modelové krajině kouzlo. V následujících kapitolách najdete pár tipů pro realistické ztvárnění skal a kamení. 

Klasický portál tunelu: Zlatý hřeb lokální trati.

Nejkratší spojení mez místy A a B je vždy přímá trasa a toho můžete dosáhnout pouze pomocí tunelu. To platí stejnou měrou ve skutečnosti i v modelu. Už při plánování si rozmyslete, kam tunel umístíte, zda bude na jednokolejné nebo dvoukolejné trati, zda tunelové portály budou moderní nebo, zda budete používat trolejové vedení a mnoho dalšího.

Je jedno, jak má váš tunel vypadat, pracovní postup je pokaždé stejný. V následujících krocích vám představíme stavbu tunelu na vedlejší jednokolejné trati.

   
Obr.1 V obrovském sortimentu firmy  Noch můžete najít mnoho různých tunelových portálů a zdí – záleží jen na vašem vkusu. V našem příkladu jsme se rozhodli pro zdivo z pravidelných kvádrů z tvrzené pěny. Aby byl s portálem sladěn i vnitřek tunelu, postavíme i vnitřní stěny tunelu ve stejné struktuře. Obr.2 Nejprve jednotlivé díly z tvrzené pěny nasucho sesaďte a vyzkoušejte průjezdnou výšku pomocí lokomotivy a vagónu. Pokud stojí portál tunelu v zatáčce, použijte pro testování váš nejdelší vagón. Pokud projede portálem tento nejdelší vagón, projedou bezproblémově i všechny kratší. Po úspěšném testu slepte portál, opěrné zdi a vnitřní stěny tunelu tavným lepidlem.
 
Obr.3 Nyní nabarvěte vnitřní stěny a portál tunelu načerno K tomu je vhodný například akrylový sprej. Dávejte přitom pozor na koleje a elektrické kontakty. Před lakováním je zakryjte nebo je později očistěte, abyste zajistili jejich bezproblémovou funkčnost. Obr.4 Následně můžete začít budovat v okolí tunelu krajinu. K tomu použijte hliníkovou tkaninu pro tvorbu krajiny, kterou připevněte sešívačkou – viz tip 2
 
Obr.5 Jak bylo popsáno v tipu 2, na hliníkovou tkaninu pro tvorbu krajiny položte sádrovou tkaninu. Tu je ještě zamokra uhlaďte. Jakmile je krajina uzavřená a proschnutá, můžete provést první testovací jízdu!   Obr.6 Následně naneste speciální hmotu na skály od firmy Noch. Ta na rozdíl od montážní hmoty obsahuje hrubozrnný granulát, takže je povrch po zaschnutí hrubý stejně jako struktura kamene. Pro nanesení a zformování hmoty na skály použijte úzkou špachtli. Přitom dbejte na to, aby měly všechny rýhy stejný směr. V přírodě byly jednotlivé vrstvy kamene formovány miliony let a mezi jednotlivé vrstvy kamene se usazovalo bláto a písek, takže dnes jsou vrstvy skály na lomu oddělené. 
 
Obr.7  Jasné vidíte, že portál tunelu a skalní stěna nemají stejný odstín. To se ale ve skutečnosti stávalo velmi zřídka. Stavitelé portálů nedopravovali stavební kámen z různých míst, ale používali stejný typ kamene, jaký byl v místě stavby k dispozici. Proto nabarvěte portál i skalní stěnu stejným barevným odstínem. Předtím zakryjte koleje a všechny odkryté elektrické vodivé díly, abyste zajistili pozdější bezproblémovou funkčnost. Obr.8  Portál tunelu, opěrné zdi a skalní stěna nastříkejte základní barvou ve slonovinovém odstínu – v ideálním případě použijte barvu ve spreji. 
 
Obr.9  Jakmile základní nástřik zaschne, lehce vše přetřete mírně naředěnou akrylovou okrovou barvou. Přitom dbejte, aby barva dobře zatekla do všech prohlubní. Obr.10  Houbičkou vysajte přebytečnou barvu. Důležité je čas od času houbičku vyprat v čisté vodě a dobře vyždímat, aby na povrchu nezůstala žádná voda a nerozmazala tak barvu. Světlé vyvýšené plochy – tedy kameny, skalní hrany a vystouplé skalní špičky si zachovají světlý odstín a vystupují z okrového odstínu. Celý postup opakujte s tmavě hnědou akrylovou barvou. Prohlubně tím ještě více zvýrazníte.
 
Obr.11  Nyní na zdivo aplikujte postup, který se nazývá kartáčování, kterým zvýrazníte vyvýšená místa. Na středně velký, úplně plochý tvrdý štětec naberte velmi malé množství akrylátové barvy odstínu slonoviny. Následně jej otřete o suchý hadřík nebo karton tak, aby na něm nezůstala téměř žádná barva. Obr.12  Štětcem opatrně přetřete skály a zdi. Dbejte přitom na to, abyste štětcem neklepali a tím nenanesli světlou barvu i do prohlubní. To by znehodnotilo výsledný efekt. 
Obr.13  Úspěšně jste zasadili portál do krajiny! Vzhledem k tomu, že na této trati jezdí parní lokomotivy, znázorněte šmouhu sazí stříknutím černým sprejem. Tipy k ozelenění krajiny najdete v tipu číslo 17 tohoto seriálu.
Použité výrobky Noch:

– Tunelový portál jednokolejný, vhodný pro vrchní vedení (58140)

– Opěrné zdi pro tunelový portál, 2 kusy (58141)

– Vnitřní stěna tunelu přímá, 2 kusy (58030)

– Akrylátový sprej matný černý, 200ml (61177)

– Akrylátový sprej matný slonová kost, 200ml (61171)

– Hliníková tkanina na krajinu (60990)

– Modelovací sádrová tkanina XL (60982)

– Hmota na skály pískovec, hnědá 400g (60890)

– Akrylátová barva matná okrová, 90ml (61192)

– Akrylátová barva matná tmavě hnědá, 90ml (61189)

– Akrylátová barva matná slonová kost, 90ml (61191)

přeložil Vladimír Švígler, doprovodné fotky Noch GmbH.

<<zpět na obsah