Co se starými mašinkami – 1.díl
Obsah seriálu:
1. díl, Dědictví minulosti
4. díl, Koleje a ostatní příslušenství
Na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století zažila modelová železnice díky masovější výrobě a technologickému pokroku značné rozšíření. V tehdejším východním bloku, kam naše republika patřila, bylo rozhodnuto, že monopolním výrobcem železničních modelů bude bývalá NDR. Nově vzniklý kombinát VEB Piko, který vzešel ze stejnojmenné továrny v duryňském Sonnebergu, pohltil tehdejší menší výrobce modelů železnic, jako byly firmy Gützold, Schicht, Hruska, Ehlcke a další.
Dědictví minulosti
Výrobním programem Pika byly hlavně modely velikosti H0 a N. Modely H0 našly velké množství příznivců. Byly ve své době zpracovány na solidní úrovni. Jejich nevýhodou však byla a je relativní náročnost na prostor. Vláčky velikosti N jsou v tomto směru podstatně skromnější. Tato velikost však nedosáhla takového rozšíření, a to hlavně díky podstatně chudšímu sortimentu a nízké úrovni technického provedení. Kompromisem mezi těmito oběma velikostmi je měřítko TT, vyráběné firmou Zeuke, později Berliner TT Bahnen. To získalo hned od svého vzniku rovněž veliké množství příznivců.
Bývalé východoněmecké firmy měly dobrý základ pro svoji výrobu. Bohužel ho patřičně nevyužily. Technická úroveň a kvalita provedení jejich modelů se v průběhu let postupně zhoršovaly. Lze konstatovat, že modely „Made in DDR“ jsou jako víno – čím starší, tím lepší. Toto tvrzení je možné i obrátit – čím mladší, tím méně kvalitní. Výrobci totiž postupně začali nahrazovat kovové součásti vozidel plastovými, vyrobenými z ne příliš kvalitních materiálů. To mělo za důsledek postupně se zhoršující kvalitu modelů. Na druhou stranu je nutno mít na paměti, že ceny železničních modelů byly v té době dotovány a díky tomu byly mašinky doslova v každé domácnosti. Málokdo si v dřívější době mohl dovolit pořídit mašinky ze „západu“, tedy od firem, jejichž modely jsou dnes běžně na našem trhu k dostání (Roco, Fleischmann, Märklin, Trix, Liliput a další). Bariérou nebyla jen v tehdejší době naprostá absence západního zboží v našich prodejnách, ale i cena, neboť tyto modely nebyly dotovány.
Důsledkem tohoto dědictví minulosti jsou situace, které často zažíváme na našich provozovnách. Přijde zákazník, který má mašinky z dětství nebo je objevil po svých příbuzných na půdě či ve sklepě. Jeho záměrem je využít stávající modely a dokoupit vozidla či příslušenství tak, aby mohl vybudovat kolejiště. V dalších dílech se pokusíme rozebrat otázku využitelnosti těchto starších modelů a příslušenství. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem se budeme zabývat právě modely z bývalé východoněmecké produkce.
Při posuzování jejich využitelnosti je třeba mít vždy na paměti ekonomickou stránku věci: naším cílem je vybudování kolejiště, na které klademe určité nároky. Může tato lokomotiva, vagón, kolej, semafor a podobně těmto nárokům vyhovět? Pokud ne, mohu ho opravit či inovovat? A pokud ano, s jakými náklady, v porovnání s cenou nového výrobku? Otevřeme nyní kufr mašinkami, co jsme snesli z půdy a rozdělme jeho obsah na jednotlivé kategorie a pojďme se na ně podívat blíže.
Vladimír Švígler